Παρασκευή 30 Σεπτεμβρίου 2011

Η Κοίμηση της Θεοτόκου

Γιορτάζοντας την Κοίμηση της Θε­οτόκου, γιορτάζουμε τη νίκη της ζωής εναντίον του θανάτου. Γιορτάζουμε την αγία Κοίμησή Της και τη Μετάστασή Της στους ουρανούς, και όχι το θά­νατό Της.
Ο τάφος της Παναγίας είναι κενός. Άδειος!
Το θεοδόχο Σώμα Της, το Σώμα που έκλεισε μέσα του το πυρ της θεότητος χωρίς να καταφλεγεί, δεν ήταν δυνα­τόν να ακολουθήσει το δρόμο της φθοράς! Αλλοιώθηκε, αφθαρτίστηκε, όπως λέει ο Απ. Παύλος στην Α΄ προς Κορινθίους επιστολή του (15, 52-53), και μετατέθηκε πνευματικά αλλαγμένο και αθάνατο από τη χωματένια αγκαλιά της γης στην άκτιστη και ζωοδόχο αγ­κάλη του Αγίου Τριαδικού Θεού.
Έτσι η γιορτή του Δεκαπενταύγου­στου έχει πολλά από τον χαρακτήρα του Πάσχα: Πέρασμα από τη φθορά στην αφθαρσία, από τη γη στον ου­ρανό, από το θάνατο στη ζωή την αι­ωνία! Έχει επίσης και χαρακτηριστικά της Αναλήψεως, γιατί, όπως λέει ο Άγιος Εφραίμ ο Σύρος, «Με την Ανά­ληψη και τη Μετάσταση μπήκαν στον Παράδεισο σωματικά ο καινούργιος Αδάμ και η καινούργια Εύα, ο Ιησούς Χριστός και η Παρθένος Μαρία»!
Με αυτά τα δεδομένα, η 15η Αυ­γούστου είναι ημέρα χαράς και αγαλλίασης. «Θυμήρης, ου πενθήρης η πα­ρούσα πανήγυρις», τονίζει ο Άγιος Αν­δρέας Κρήτης. Ευφρόσυνη είναι η γιορτή τούτη και όχι πένθυμη! Ο δε Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς υπογραμ­μίζει, «ο θάνατος Αυτής ζωηφόρος, εις ουράνιον και αθάνατον μεταβιβά­ζων ζωήν, και η τούτου μνήμη χαρ­μόσυνος εορτή και παγκόσμιος εστί πανήγυρις». Δηλαδή ο θάνατος της Παναγίας είναι ζωηφόρος, με το να μεταφέρει σε ουράνια και αθάνατη ζωή, και η επέτειος του είναι γιορτή χαρμόσυνη και πανηγύρι για όλο τον κόσμο.
Έχει πολύ δίκαιο ο χριστώνυμος λα­ός της Ελλάδας να ονομάζει το Δεκα­πενταύγουστο Πάσχα του καλοκαιριού και να πανηγυρίζει χαρούμενα σε πό­λεις και σε χωριά, όπου η ευσέβειά του έστησε «στις Παναγιάς τη Χάρη, προσκυνητάρια κι εκκλησιές και λαύρες κι εξωκλήσια», όπως θάλεγε ο ποιητής...
Το κέντρο του εορτασμού δεν είναι μόνο στη Μεγαλόχαρη της Τήνου, όπου τα θαύματα διαδέχονται αλυσι­δωτά το ένα το άλλο, έτσι για να δεί­χνεται τρανότερα η αγάπη της Παρ­θένου για τον άνθρωπο και να βουβαίνονται τα στόματα των απίστων και ορθολογιστών, μα είναι και στην Πα­ναγία τη Σουμελά στη Βέροια, στην Αγιάσο της Λέσβου, στην Εκατονταπυλιανή της Πάρου, στ’ Αγιονόρος και μάλιστα στο μεγαλόπρεπο Μοναστήρι των Ιβήρων με την Πορταΐτισσα, στη Σκριπού του Ορχομενού, στη Μαλεβή και στην Ελωνα του Μωριά, στο Όρος των Αμώμων στην Πεντέλη, στη Μολυβδοσκέπαστη της Ηπείρου, και όπου αλλού... Η Ελλάδα είναι χώρα θεομητοροσκέπαστη και Παρθενοευλογημένη.
Στη γιορτή της Αειπάρθενης ακού­γοντας το τροπάριο της «Εν τη Γεννή­σει την παρθενίαν εφύλαξας εν τη Κοιμήσει τον κόσμον ου κατέλιπες Θεο­τόκε...» νιώθουμε πιο παραμυθητική την παρουσία Της! Οι πικρές ώρες μας παρηγορούνται! Η μοναξιά μας ξεπερ­νιέται! Γλυκαίνονται τα χείλη μας! Ο δρόμος μας φωτίζεται! Γεμίζει νόημα η ζωή μας! Της ψιθυρίζουμε λόγια προσευχής και νιώθουμε στα βάθη της ύπαρξης μας την ολόθερμη μεσιτεία Της προς τον φιλάνθρωπο Θεό.
Πρόφτασε, Μάνα ακοίμητη, στης Κοίμησής Σου τη γιορτή, κι επάκουσε Γοργοεπήκοε, παρηγόρησε Παρηγορήτισσα, ελέησε Ελεούσα, γιάτρεψε Γιάτρισσα, λύσε τους πόνους Πονολύτρα, λευτέρωσε μας απ’ τα πάθη μας Ελευθερώτρια, φανέρωσε τη δόξα Σου Φανερωμένη, σε δρόμο οδήγησέ μας σωτηρίας, ώ Οδηγήτρια.

Βλαχάκης Ευάγγελος