Πέμπτη 26 Ιουλίου 2012

ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΔΟΓΜΑΤΙΚΗ 21ον

 ΑΓΩΝΑΣ : Εφημερίδα Αγωνιζομένων Χριστιανών Λαρίσης http://www.agonas.org Α.Φ.181 
   ΤΟΥ ΠΡΩΤΟΠΡΕΣΒΥΤΕΡΟΥ  Π. ΕΥΣΤΑΘΥΟΥ ΚΟΛΛΑ 
  (ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΑΠΟ ΤΟ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΟ)
ΚΡΙΤΙΚΗ ΤΗΣ ΑΠΟΔΕΙΞΕΩΣ: Βασική τάση (= διάθεση) της απόδειξης αυτής είναι η μετατροπή του Χριστιανισμού σε ένα σύστημα ηθικής, το οποίον τοποθετείται παράλληλα προς τα άλλα Φιλοσοφικά συστήματα [Στοά, Νεοπλατονισμός κλπ.], διότι παραδέχεται τη θρησκεία, ότι χρειάζεται να διαπαιδαγωγεί τον άνθρωπο και να τον κάνει ηθικό. Έτσι όλη τη θρησκεία την κάνει μόνο ηθική, με αποτέλεσμα αυτή να είναι ένα παιδαγωγικό σύστημα. Κατ’ αυτό τον τρόπο, όμως, καταλύεται η γνήσια σχέση του ανθρώπου μετά του Θεού, και δημιουργείται ένα καθαρώς ενδοκοσμικό σύστημα, η ηθικοκρατία, με τελική κατάληξη τον Ευσεβισμόν (= Pietismus), ο οποίος καταλύει τις σχέσεις Θεού και ανθρώπων. Έτσι ο Κάντιος έκανε τον άνθρωπο ευσεβιστή, δίνοντας σκοπό στην ηθική, ήτοι, η ηθική για την ηθική. Κατά τη θεωρία αυτή όποιος είναι περισσότερο ηθικός είναι ο καλλίτερος, και αυτός έχει σχέση με το Θεό.
Από την απόδειξη αυτή προέκυψε και ο Ανθρωπισμός (= Humanismus), ήτοι, το σύστημα το οποίο στηρίζεται στην Αλληλεγγύη. Ο Ανθρωπισμός είναι διάφορος του Χριστιανισμού, ο οποίος έχει και Ανθρωπισμός, διότι ο Χριστιανισμός είναι και Ανθρωπισμός, ενώ ο ανθρωπισμός μπορεί να μην είναι Χριστιανισμός, ούτε καν να πιστεύει, να είναι άθεος ανθρωπισμός.
ΓΕΝΙΚΩΣ: α΄.-) Η Ηθική απόδειξη μετατρέπει τη θρησκεία σε ένα σύστημα ηθικής, με αρνητικές επιπτώσεις, διότι ο άνθρωπος καθίσταται (= γίνεται) μετέωρος, ευθύς αμέσως, όταν κλονιστεί η σχέση του μεταξύ ηθικού βίου και της ακολουθούσης ευτυχίας, β΄.-) Ο συλλογισμός της απόδειξης αυτής δεν μπορεί να έχει καθολικό κύρος, γ΄.-) Η ηθική Χριστιανικά, είναι συνέπεια, καρπός της πίστεως και όχι προϋπόθεση και περιεχόμενο του Χριστιανισμού, το νόημα του οποίου πρωτίστως είναι υπαγωγή στις Εντολές του Θεού και της πίστης.
ΘΕΟΛΟΓΙΚΕΣ ΔΥΣΧΕΡΕΙΕΣ: Θεολογικές δυσχέρειες της αποδείξεως αυτής είναι, ότι δεν ευσταθή (= δεν αντέχεται σε διάλογο), διότι στηρίζεται στον καταναγκασμό, τον οποίον θα αισθάνεται ο άνθρωπος για να πιστεύει στο Θεό, ενώ λογικά και επί του αυτού συλλογισμού της απόδειξης μπορεί να στηριχτεί και η αθεΐα. Ο Φοϋέρμπαχ, λ.χ. λέγει χαρακτηριστικά, ότι η πίστη καταστρέφει την ζωή του ανθρώπου εξ αιτίας του φόβου προς τον Θεό, ο Οποίος ακολουθεί τον άνθρωπο σε όλη του τη ζωή. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αθεΐας είναι η σημερινή μορφή της κοινωνίας, η οποία διέρρηξε (= έσπασε) τους δεσμούς της, τις σχέσεις της με τον Θεό, και πιστεύει, ότι απαλλάχτηκε από το φόβο του Θεού (= Στρουθοκαμηλισμός).
Χριστιανικά μπορούμε να πούμε, ότι έχει και ο Χριστιανισμός ηθική, αλλά η ηθική αυτή έχει τελείως διαφορετικό περιεχόμενο. Στο Χριστιανισμό υπάρχει η απαίτηση μόνον στην υποταγή του θελήματος του Χριστού, χωρίς ουδεμία ωφελιμιστική διάθεση στην επιτέλεση του καλού, ή το καλό ως αυτοσκοπός. Ο Παράδεισος τον οποίον υπόσχεται ο Χριστιανισμός δεν είναι αμοιβή, αλλά συνέπεια και αποτέλεσμα της σωστής πίστεως στο Χριστό. Το θετικό Θεολογικό στοιχείο της αποδείξεως, είναι ότι η θεωρία αυτή υπεμφαίνει (= φανερώνει κάπως) τη βασική αλήθεια της μαρτυρίας του Θεού στη συνείδηση του ανθρώπου ως ροπή (= διάθεση) προς το αγαθόν, [Ρωμ.2,14-15]. Επίσης, το ότι καλεί τον άνθρωπο αυτή τη στιγμή να πράξει το αγαθόν (= το καλό) από το οποίον εξαρτάται και η παρούσα και η μέλλουσα ζωή.
[ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ]