Τετάρτη 16 Οκτωβρίου 2013

Τι ακριβώς σημαίνει «συμπροσευχή»; Ισχύει μόνο για τους Κληρικούς; Τι λένε οι Ιεροί Κανόνες;



Αρχή φόρμας


Τέλος φόρμας


 
Στούς περισσότερους
πό τούς . Κανόνες πού παγορεύουν τή συμπροσευχή μέ αρετικούς δέν προσδιορίζεται τι παγόρευση φορ μόνο κληρικούς. Σέ ρισμένους μάλιστα ρητς προβλέπονται πιτίμια γιά τούς λαϊκούς πού παραβαίνουν τήν κανονική παγόρευση συμπροσευχς. Κατά συνέπεια,«συνεύχεσθαι» σημαίνει καί τήν πλή προσευχή, διότι σφαλς ο λαϊκοί μπορον μόνο νά συμπροσεύχονται καί χι νά συλλειτουργον.

διαίτερα σημαντικός γιά τήν κατανόηση το ποιά προσευχή μέ αρετικούς παγορεύεται εναι ΞΕ΄ ( ΞΔ΄ κατά Ράλλη-Ποτλ (στό ξς : Ρ-Π.) Κανόνας τν γ. ποστόλων : «Ε τις κληρικός, λαϊκός εσέλθοι ες συναγωγήν ουδαίων, αρετικν προσεύξασθαι, καί καθαιρείσθω, καί φοριζέσθω».

Τό διο συμβαίνει καί μέ τόν ΛΖ΄ τς ν Λαοδικεί: «τι ο δε παρά τν ουδαίων αρετικν τά πεμπόμενα ορταστικά λαμβάνειν, μηδέ συνεορτάζειν ατος». Εναι πρόδηλο τι στό «συνεορτάζειν» μπερικλείεται κάθε λατρευτική κολουθία καί τελετή πρός τιμήν προσώπου γεγονότος τό ποο ορτάζεται πό τούς ουδαίους αρετικούς. Εναι χαρακτηριστικό τι ο ορτές τν ουδαίων καί αρετικν ντιμετωπίζονται μέ νιαία παγόρευση.

πίσης σαφής εναι καί Β΄ Κανόνας τς ν ντιοχεί : «μή ξεναι δέ κοινωνεν τος κοινωνήτοις, μηδέ κατ’ οκους συνελθόντας συνεύχεσθαι τος μή τ κκλησί συνευχομένοις». Προφανς τό «κοινωνεν» ναφέρεται στή Θ. Εχαριστία καί ντιδιαστέλλεται πρός τό «κατ’ οκους συνελθόντας συνεύχεσθαι», που πονοε τήν πλή προσευχή. Μέ τό «κατ’ οκους συνελθόντας συνεύχεσθαι» δέν νοεται τέλεση Θ. Λειτουργίας, φ’ νός μέν διότι τέλεση Θ. Λειτουργίας, χωρίς νά εναι νάγκη, ν οκ παγορεύεται σύμφωνα μέ τόν Κανόνα ΝΗ’ τς ν Λαοδικεί Συνόδου, καί φ’ τέρου διότι δέν θά εχε νόημα στόν διο Κανόνα πανάληψη παγορεύσεως τελέσεως Θ. Λειτουργίας.

Σύμφωνα μέ τόν Ι΄ Κανόνα τν γ. ποστόλων “ε τις κοινωνήτ, κν ν οκ συνεύξηται, οτος φοριζέσθω”. ταν Κανόνας πιβάλλει φορισμό σέ ποιον «κν ν οκ συνεύξηται» μέ κοινώνητον (αρετικό φορισμένο), προφανς ννοε τήν πλή συμπροσευχή καί χι τήν τέλεση Θ. Λειτουργίας, διότι, πως λέγχθη δη, χωρίς νά πάρχει νάγκη, τέλεση Θ. Λειτουργίας «ν οκ» παγορεύεται αστηρά. πί πλέον δέ, καί δια δομή το κειμένου πονοε τι δέν πρόκειται γιά τήν εχαριστηριακή σύναξη, λλά γιά πλή κατ’ δίαν προσευχή. ρα, μέ τό “κν ν οκ συνεύξηται” ννοε ποιαδήποτε πλή συμπροσευχή. παραβαίνων ατόν τόν Κανόνα «φοριζέσθω»!

λοι ο γκριτοι σχολιαστές τν . Κανόνων χρησιμοποιον τό «συνεύχεσθαι» «προσεύξασθαι μετά τινός» πρωτίστως μέ τήν ννοια τς πλς συμπροσευχς καί σπανιότερα μέ τήν ννοια το συλλειτουργεν. νδεικτικά:

1. Βαλσαμών 
« φωρισμέν συνευξάμενος πουδήποτε φορισθήσεται, κν πίσκοπος στι, κν λαϊκός … ε τις ον μετ’ ατο συμψάλλ ν οκ, ν γρ, οκ ατιαθήσεται . ταυτόν γάρ στι τό ν κκλησί ξωθεν ταύτης συνεύξασθαι μετά το φωρισμένου . συνομιλεν δέ μετά το φορισμένου ο κωλυώμεθα» (ρμηνεία στόν Ι΄ ποστολικό, Ρ-Π., β, 14). Βαλσαμών, εναι πολύτως σαφής : τό ντικανονικς «συνεύξασθαι» διαπράττεται «πουδήποτε», καί πό πίσκοπο καί πό λαϊκό. Συνεπς δέν πρόκειται περί συλλειτουργίας. Καί πλή συμψαλμωδία ς συμπροσευχή μπορε νά τελεσθε στό σπίτι, στήν παιθρο. Δέν χει σημασία ν τελεται νώπιον της κκλησιαστικς κοινότητος «ν κκλησί», κατ’ δίαν «ξωθεν ατς». Εναι προφανές τι Βαλσαμών δέν ναφέρεται ποκλειστικά σέ Θ. Λειτουργία καί συλλειτουργία, λλά σέ ποιαδήποτε προσευχή.

«νταθα (στόν ΜΕ΄ Κανόνα) μή επης ν να τόν πίσκοπον καί τούς λοιπούς συνεύξασθαι μετά αρετικν . ο τοιοτοι γάρ καθαιρεθήσονται κατά τόν ΜΣτ΄ κανόνα, καθώς καί πιτρέψας ατος ς κληρικος νεργσαι τί . λλ’ κλαβο τό συνεύξασθαι ες τό πλς κοινωνσαι, καί μερώτερον διατεθναι πί τ εχ το αρετικο (Ρ-Π, β, 60). Μέ πλά λόγια λέει Βαλσαμών : ΜΕ΄ Κανόνας δέν φορ στή περίπτωση πού χουμε συμπροσευχή στό Ναό πισκόπου μέ αρετικούς. Ατή περίπτωση, δηλαδή ν τ να συμπροσευχή πισκόπου καί αρετικν καί μάλιστα ν δοθε δεια στούς αρετικούς νά συμπεριφερθον ς κληρικοί ντιμετωπίζεται πό τόν πόμενο ΜΣτ΄ Κανόνα πιό αστηρά μέ καθαίρεση. δ, στόν ΜΕ΄ Κανόνα, νά κλάβεις τό «συνεύξασθαι» ς πλή λατρευτική πικοινωνία καί πλή προσευχή, χωρίς νά χουμε εροπραξία πό κληρικό . γι’ ατό δ χουμε μόνο φορισμό. Συνεπς, κατά τό Βαλσαμνα, «συνεύξασθαι» σημαίνει τήν πλή προσευχή κόμα καί κτός Ναο, χωρίς εροπραξία κληρικν, χωρίς τέλεση Θ. Λειτουργίας.

2. γ. Νικόδημος γιορείτης: 
«μέγα μάρτημα λογιάζει παρών Κανών (ΞΕ΄ ποστολικός) τό νά μβη τινάς Χριστιανός μέσα ες συναγωγήν ουδαίων αρετικν διά νά προσευχηθ …πόσ μλλον παρανομε Χριστιανός κενος που συμπροσεύχεται μέ τούς σταυρωτς το Χριστο;» (ρμηνεία στόν ΞΕ΄ ποστολικό, Πηδάλιον, σ. 84-85). Προφανς ναφέρεται σέ πλή συμπροσευχή, διότι δέ νοεται Θ. Λειτουργία καί συλλείτουργο σέ … βραϊκή συναγωγή !

«ποιος θελε συμπροσευχηθε μέ κενον που φορίσθη πό τήν μήγυριν, καί τήν προσευχήν τν πιστν, κν καί δέν θελεν συμπροσευχηθ μέσα ες τήν κκλησίαν, λλά μέσα ες τόν οκον τοιοτος ερωμένος εναι λαϊκός ς φορίζεται» (ρμηνεία στόν Ι΄ ποστολικό, Πηδάλιον, σ. 13). Ατός πού ποκόπτεται πό τήν κοινή λατρεία, δέν εναι ποδεκτός οτε σέ κατ’ δίαν συμπροσευχή. Καί δ δέν πρόκειται γιά Θ. Λειτουργία καί συλλείτουργο διότι λαϊκός δέν συλλειτουργε.

« παρών Κανών (ΜΕ΄ ποστολικός) διορίζει τι ποιος πίσκοπος, Πρεσβύτερος, Διάκονος θελε συμπροσευχηθ μονάχα, λλ’ χι καί νά συλλειτουργήση μέ αρετικούς ς φορίζεται … ε δέ καί συγχώρησεν ες τούς αρετικούς νά νεργήσουν κανένα λειτούργημα σάν κληρικοί, ς καθαιρται» (ρμηνεία στόν ΜΕ΄ ποστολικό, Πηδάλιον, σ. 50-51). Καί δ ντιδιαστέλλεται σαφέστατα συμπροσευχή πό τή συλλειτουργία καί ς πρός τήν πράξη το παραβάτου καί ς πρός τίς συνέπειες.

στήν ρμηνεία το ΙΑ΄ ποστολικο δέχεται ο Άγ. Νικόδημος ς δυνατές καί τίς δύο ννοιες : τι τό «συνεύξηται λαμβάνεται ντί το συλλειτουργήση» «δηλοί κατά τήν κυριολεξία του, τό νά συμπροσευχηθ» (ρμηνεία στόν ΙΑ΄ ποστολικό, Πηδάλιον, σ. 14).

3. ριστινός: 
« εσελθών ες συναγωγήν ουδαίων αρετικν καί προσευξάμενος μετ’ ατν … δέ ν οκω συνευξάμενος μόνον αρετικος πίσκοπος, πρεσβύτερος, διάκονος φορίζεται» (ρμηνεία στόν ΞΔ΄ ποστολικό, Ρ-Π., β, 83). Καί δ δέ νοεται τό συλλειτουργεν ουδαίοις, συλλειτουργεν ν οκ, προφανς φορ σέ πλή συμπροσευχή !

« συνευχόμενος αρετικος ν κκλησία, ν οκ, κοινώνητος σαύτως στω καί ατός» (ρμηνεία στόν Ι΄ ποστολικό, Ρ-Π., β, 14). «ν οκ» συμπροσευχή δέν μπορε νά εναι συλλειτουργία.

« δέ τόν ες κκλησίαν μή συναγόμενον τος πιστος παραδεξάμενος, καί κατ’ οκους ατ συνευξάμενος καί ν τέρα κκλησία τος Κανόσιν πεύθυνος σται» (ρμηνεία στόν Β΄ ντιοχείας, Ρ-Π., γ, 129).

« συνευξάμενος μόνον αρετικος, πρεσβύτερος, διάκονος, φορίζεται . δέ πιτρέψας ατος νεργσαι τι, ς ερωμένοις καί κληρικος, καθαιρεται» (ρμηνεία στόν ΜΕ΄ ποστολικό, Ρ-Π., β, 60-61). ντιδιαστέλλεται τό «συνευξάμενος μόνον» πό τό «πιτρέψας νεργσαι τί ς ερωμένοις κληρικος». Κατά συνέπεια μέ τό «συνευξάμενος μόνον» Κανόνας πονοε τήν πλή συμπροσευχή χωρίς ερατική πράξη καί πιβάλλει φορισμό. ν ποννοετο συλλείτουργο τότε θά εχαμε καθαίρεση, διότι θά νέπιπτε στήν περίπτωση «πιτρέψας νεργσαι τι ς ερωμένοις κληρικος».

4. Βλάσταρης: 
«αρετικ σχισματικ λως μς οκ πιτρέπει συνεύχεσθαι» (Ρ-Π., στ, 73). Τό «λως», πού δέν πάρχει στό κείμενο το Κανόνος, τοποθετήθηκε πό τόν ρμηνευτή γιά νά καλύψει κάθε ννοια το «συνεύχεσθαι» καί γιά νά πιτείνει τήν ννοια τς παγορεύσεως.

5. Ζωναρς: 
«Μέγα μάρτημα κανών (ΞΔ΄ ποστολικός) τό Χριστιανόν ες ουδαίων συναγωγήν, αρετικν χάριν προσευχς εσιέναι … Χριστιανός τος το Χριστο ναιρέταις συνευχόμενος κριθείη παρανομν» (ρμηνεία στόν ΞΔ΄ ποστολικό, Ρ-Π., β, 82). σφαλς δέ νοεται κοινή Θ. Λειτουργία μέ ουδαίους !

«ε τίς ον κοινωνήτω … συνεύξηται, κν μή ν κκλησί λλ’ ν οκ, κκενος φορισθήσεται» (ρμηνεία στόν Ι΄ ποστολικό, Ρ-Π., β, 14).

«μήτε ν οκ τινάς συνεύχεσθαι, μήτε ν τέρ κκλησί ατούς (τούς κοινωνήτους) ποδέχεσθαι. Τούς δέ τος τοιούτοις συνευχομένους, ποδεχομένους ατούς ες κκλησίας, κοινωνήτους κκείνους εναι … τά ατά δέ καί Ι΄ καί ΙΑ΄ τν γ. ποστόλων φη καί ΛΓ΄ Κανών τς ν Λαοδικεί Συνόδου φησίν, τι ο δε αρετικ σχισματικ συνεύχεσθαι» (ρμηνεία στό Β΄ ντιοχείας, Ρ-Π., γ, 127). δ Ζωναρς ντιδιαστέλλει τό «ν οκ συνεύχεσθαι» πό τό «ν κκλησί ποδέχεσθαι» τό μέν ς κατ’ δίαν πλή συμπροσευχή, τό δέ ς κφραση τς προσευχς τς κκλησιαστικς κοινότητος, τς Θ. Εχαριστίας. σοι λοιπόν «συνεύχονται ποδέχονται» κοινωνήτους αρετικούς σχισματικούς «κοινωνήτους κκείνους εναι».

λη κκλησιαστική παράδοση μέχρι σήμερα θεωρε τι στούς ν λόγ Κανόνες περί παγορεύσεως τς συμπροσευχς πάγεται καί πλή συμπροσευχή σέ ποιαδήποτε κολουθία τελετή καί χι μόνο τέλεση Θ. Λειτουργίας καί τό συλλείτουργο. 
πίσης :

Α. Πατριαρχική γκύκλιος το 1952 παγορεύει τή συμμετοχή χι μόνο στή Θ. Λειτουργία λλά καί σέ κάθε μορφς προσευχή, πού διεξάγεται στά πλαίσια τς Οκουμενικς Κινήσεως σέ «οκουμενικάς λατρευτικάς συνάξεις, κοινάς προσευχάς, λατρείας καί λλας θρησκευτικάς τελετάς».

Β.  πόφαση τς Διορθοδόξου πιτροπς (Θεσσαλονίκη, 1998) γιά παγόρευση συμμετοχς σέ ποιασδήποτε μορφς συμπροσευχές («οκουμενικάς λατρευτικάς συνάξεις, κοινάς προσευχάς, λατρείας καί λλας θρησκευτικάς τελετάς») ποτελε φαρμογή τς παγορεύσεως τς γκυκλίου το θηναγόρα το 1952, πως πί λέξει ναφέρει Πατριάρχης, ποτελε «κδήλωσιν τς σχύος τς σταθερς γραμμς τς ς νω γκυκλίου το 1952»,

Γ. λες ατές ο συμπροσευχές στά πλαίσια τς Οκουμενικς Κινήσεως – καί χι μόνο Θ. Λειτουργία – παγορεύονται «ς ντικείμεναι πρός τούς ερούς κανόνας καί μβλύνουσαι τήν μολογιακήν εθυξίαν τν ρθοδόξων».

Δ.  Πατριαρχική γκύκλιος το 1952 σχύει καί σήμερα, γιατί οδέποτε νακλήθηκε πό τό Πατριαρχεο στω καί ν κάποιοι «νευ συναινέσεως το Οκουμενικο Πατριαρχείου» τήν παραβιάζουν μερικές φορές τήν ρμηνεύουν συσταλτικά ς φορώσα μόνο στή Θ. Λειτουργία !!!

Ε. Ο συμπροσευχές πού διεξάγονται εναι παραβιάσεις τς Πατριαρχικς γκυκλίου γιά τίς ποες δέν εθύνεται τό Πατριαρχεο, διότι γίνονται πό κληρικούς κατά τό πλεστον λλων κκλησιν.

Στ. Στήν κανονική παγόρευση συμπροσευχς ντάσσεται καί συμπροσευχή μέ τεροθρήσκους, συνεπς ο Κανόνες δέν ναφέρονται μόνο σέ συμμετοχή σέ Θ. Λειτουργία.

Ζ.  παγόρευσις τς συμπροσευχς δέ σημαίνει τι συμπαρασύρει σέ παγόρευση καί τό διαθρησκειακό διάλογο.

Κατά τήν πατερική γραμματεία, τίς κανονικές διατάξεις, τούς γκριτους ρμηνευτές, τήν κκλησιαστική γραμματεία καί τή σύγχρονη θεολογική σκέψη, κόμα καί κατ’ ατόν τόν Οκουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο, κανονική παγόρευση συμπροσευχς δέν φορ μόνο στή Θ. Λειτουργία, λλά σέ ποιαδήποτε κκλησιαστική προσευχή, τελετή καί κολουθία, πουδήποτε καί ν διεξάγονται κόμα καί στά πλαίσια τς Οκουμενικς Κινήσεως («οκουμενικάς λατρευτικάς συνάξεις, κοινάς προσευχάς, λατρείας καί λλας θρησκευτικάς τελετάς» κατά τόν Οκουμενικό Πατριάρχη).

 π. ναστάσιος Γκοτσόπουλος
φημέριος . Ν. γ. Νικολάου Πατρν

(το παρόν είναι επεξεργασία των Ορθ.Απαντ. από εκτενέστερο άρθρο του π.Αναστασίου)