Σάββατο 2 Σεπτεμβρίου 2017

Ο Αμπελώνας του Κυρίου Μητροπολίτου Φλωρίνης π. Αὐγουστίνου Καντιώτου



ραία παραβολή, γαπητοί μου, επε Κύ­ριος, τν παραβολ το οκοδεσπότου το μπελνος· «νθρωπός τις ν οκοδε­σπότης, στις φύτευσεν μπελνα κα φραγμν ατ περιέθηκε κα ρυξεν ν α­τ ληνν κα κοδόμησε πύργον, κα ξέδοτο ατν γεωργος κα πεδήμησεν»· κάποιος νθρωπος ταν νοικοκύρης, ποος φύτεψε μπέλι κ βαλε γύρω του φράχτη κα ­σκαψε μέσα σ ατ πατητήρι κα χτισε πύργο, κι φο νέθεσε τν καλλιέργειά του σ γεωργος φυγε σ λλο μέρος (Ματθ. 21,33). παραβολ ατ δν κούγεται συχνά· ε­καιρία λοι­πν τώρα ν τν προσέξουμε.
Ποιός ενε «μπελών», κα ποιός ενε «οκοδε­σπότης» το μπελνος; νά τί θ ξ­ετάσουμε σήμερα μ συντομία.

* * *
«μπελν» στν ρχή, κατ τν περίοδο τς παλαις διαθήκης, ταν ουδαϊκ Συν­αγωγή, κα κατόπιν, τν περίοδο τς καινς δι­αθήκης, ενε Χριστιανικ κκλησία. Κα «οκοδεσπότης», διοκτήτης κα κύρι­ος το μ­πελνος, ενε Θεός, δημιουργς λου το κόσμου κα το νθρώπου.
Ατς νάμεσα π λα τ θνη διάλεξε τν σραήλ, τ ουδαϊκ θνος· κι πως νας νθρωπος κτηματίας π διάφορα χέρσα ­γροτεμάχια διαλέγει να ρισμένο κομμάτι γς, τ σφαλίζει, τ καθαρίζει, ρχίζει ν τ καλλι­ερ­γ, φυτεύει μέσα σ ατ κλήματα κα σ λίγο καιρ τ βλέπεις κα μεταβάλλεται σ να ραο μ­πέλι, κάπως τσι κα Θες ­ν­ά­μεσα π τ διάφορα θνη διάλεξε τ ουδα­ϊκ θνος κα δειξε γι᾿ ατ μεγάλη φρον­τίδα στε, μέσα στν χέρσο γρ τς νθρωπότη­τος, ν τ ­­­ναδείξ να πνευματικ κα θεο μπελνα πο θ ποδώσ πολ καρπό.
Κα τί δν κανε γι ατ τ λα Θεός! Μ τ ποτελέσματα δν ταν ατ πο περίμενε. προφήτης ­σα­ΐας θαυμάζοντας τν τό­ση φροντίδα το Θεο γι τν καταρτισμ α­το το μ­πελνος το Κυρίου, το ουδαϊκο λαο, πα­ρουσιάζει τ Θε ν ρωτά μ παράπονο τ λαό του· «Τί ποι­ήσω τι τ μ­πε­­λνί μου κα οκ ­ποίησα ατ;» (σ. 5,4). ­ουδαοι, σς ­ρωτ· τί πομένει κόμη, τί ε­νε ­κενο πο ­­πρεπε ν κάνω γι ατ τ μ­πέλι μου, γι σς δηλαδή, κα δν τ κανα; ­­παν­τστε μου. Κα πι αστηρς κριτς τν ργων το Θεο, μελετώντας τν στορία το ουδαϊκο λαο π τν ρχαία πο­χ μέχρι τν σταύρωσι το Χριστο, δν θ μπορέ­σ ν κρύψ τ θαυμασμό του γι τν ξαιρε­τικ πιμέλεια, πο ξιώθηκε ν χ κ μέρους τς Θείας Προνοίας σ­ραηλιτι­κς λα­ς σ λους τος τομες, π τν καθη­μερινή του πιβίωσι μέχρι τν θικ κα θρησκευ­τική του καθοδήγησι.
Τ δείγματα τς ξαιρετικς γάπης το Θεο πρς τος ουδαίους ενε πολλά· ενε «φρα­γμός» ( προστατευτικς φράχτης πο πε­ριβάλλει τ μπέλι), «ληνός» (τ πατητή­ρι γι τ στα­φύλια), «πύργος» (τ κτήριο πο μένουν ο ρ­γάτες κα φύλακες). «Φρα­γμς» ενε Μωσαϊκς Νόμος, ποος μ τς ντολς κα διατάξεις του ξεχώριζε τ λα το Θεο π τος λλους λαος πο ζο­σαν μ τ θη κα τ θιμα τς σκοτεινς ε­δωλολατρίας. «Ληνς» ταν τ θυσιαστήριο, πο κατ τν ντολ το Θεο εχαν κατασκευάσει ο ουδαοι, γι ν χουν μπροστά τους διαρκ τν πόμνησι πς ενε μαρτωλο κ χουν νάγκη ξιλασμο κα συγχωρήσεως. «Πύργος» ­ταν Νας το Σολομντος, στν ποο συγ­κεντρώνονταν π τ πέρατα τς γς ο ουδαοι γι τ λατρεία τους κ ­κε νιωθαν τ δύναμι τς φυλς τους σχυρή, καν ν νικήσ τος χθρούς τους, φο στη­ριζόταν στν πανίσχυρη δύναμι το Θεο.
πέναντι τώρα σ ατς τς θεες ελογίες τί φειλαν ν κάνουν ο ουδαοι; Θ ­πρεπε, βλέποντας τν τόση γάπη το Κυρίου, ν δεί­ξουν κι ατο γάπη γι τ μπέλι τους, ν φρουρον κι ατο τν μπελνα, ν συνασπίζωνται κα ν διώχνουν τος «μονιούς», δηλαδ τος γριόχοιρους πο λέει ψαλμ­δός (Ψαλμ. 79,14), κείνους δηλαδ πο σν ­γρια θηρία θ πιχειροσαν ν κάνουν ζημι στ μπέλι το Κυρίου· ν δέχωνται πίσης κα ν περιποιονται τος καλος ργάτες το μ­πελνος, τος προφτες δηλαδ κα ­­σους κατ διαστήματα στελνε Θες γι τν καλλιέργεια κα τν καταρτισμ τν ψυ­χν τους· κα τέλος ν φιλοτιμονται κα α­τοί, σν κλήματα μέσα σ ατ τ μπέλι, ν ­­­ποδώσουν καρπό. Κάθε ουδαος ταν κα ­να κλμα στν μπελνα το Κυρίου, ­π τ ­ποο Θεος μπελουργς περίμενε καρ­πος πνευματικούς, μπρακτη δηλαδ ­φαρμογ τν ντολν. Μ τέτοιους καρπος κα ατο ο διοι θ εφραίνονταν κα τ Θε κα οκοδεσπότη το μπελνος θ εχαριστο­σαν, πο θ βλεπε τι ο φρον­τίδες κα τ δρα του δν πγαν χαμένα.
Κα τί καναν λοιπν ο ουδαοι ντ ­λων ατν; Μικρο κα μεγάλοι δν δειξαν ν κ­τιμον τς δωρες κα ελογίες το Θεο. ­φησαν φρούρητο τ μπέλι. Κα ντ ν δεχθον τος πεσταλμένους το Κυρίου φησαν κα μπ­καν μέσα σ ατ πολλο ψευδοπροφτες, ψευδοδιδάσκαλοι, ψευδοαρχιερες, ο γραμματες κα ο φαρισαοι, ο ποοι σν «μονιο» – γριόχοι­­ροι κα­τέστρεψαν τς πνευματικς φυτεες το Θεο. πως επαμε, ντ ν δεχθον τος πραγματι­­κος κα γνησίους πεσταλμένους το Θεο, τος ­διωξαν· λ­λους τος «δειραν», λλους τος βασάνισαν μ μύριους τρόπους, λλους τος θα­νάτωσαν, κα λλους τος «­λιθοβόλησαν» (Ματθ. 21,35). Κα μπελώνας ρχισε ν φυτρών γ­κάθια κα τριβόλια. Καρπς πουθενά! Τ κλήματα ξερά. Ο γεωργο κνηρο κα διάφοροι. Τέλος, ς τ ­ποκορύφωμα τς κακίας τς ­ουδαϊκς ψυχς, ποία εχε κφυλισθ σ ­καρπο μ­πέλι, λθε φόνος το Υο το ο­κοδεσπότου, το Κυρίου μν ησο Χριστο, τν ­ποο ο ­ουδα­οι, πως λέει σήμερα τ εαγγέ­λιο, ­φο τν συνέλαβαν, τν «ξέβαλον ξω το μ­πε­λ­νος κα πέκτειναν» (.. 21,39).
Γι τν καρπο, τν χάριστο κα γκλημα­τι­κό τους βίο ο ουδαοι ποδοκιμάζονται πλέον ­π τ Θεό, κα στ ξς μπελν το Θεο κ­λεκτς γίνεται κκλησία το Χριστο. Σ ατν στρέφει τώρα τν πρόνοιά του, τν στοργικ κα μεγάλη κα παντουργό, Κύ­­ριος. «δεξιά» του φύ­τευσε τν κκλησία μέσα στν κόσμο, πως λέει ψαλμδς κι ­κομε κάθε φορ πο λειτουργε ρ­χιερεύς· «Κύριε Κύριε, πίβλεψον ξ ορανο κα δε κα πίσκε­ψαι τν μπελον ταύτην κα κατάρτισαι ατήν, ν φύτευσεν δεξιά σου» (Ψαλμ. 79,15-16). Ατς δωσε σ ατν τν Εαγγελικ Νόμο ς σχυρ κα κατάλυτο «φραγμόν»· ατς δρυσε τ ληθιν θυσιαστήριο, τν γία τράπεζα, που προσφέρεται περτάτη θυσία, τ μυστήριο τς Θείας Ε­χαριστίας, πο ενε πνευματικ «ληνς» ­π τν ποία ποτίζονται κα τρέφονται ο πιστοί· ατς πισκέπτεται τν μπελνα του, τν κκλησία, κατ μυστηριώδεις τρόπους· ατς τν καλλιεργε μ τς τελειότερες μεθόδους πνευματικς καλλιεργείας· ατς δι­ορίζει στν μπελνα του ργάτες, πιστάτες κα γεωργούς· ατς κδιώκει τος «μονι­ούς» (ετε τος ξωτερικος δικτες ετε τος ­σω­τερικος αρεσιάρχες), σους κατ καιρος ξαπολύει κατ το θείου μπελνος σ θηρι­ώδεις γέλες μισόκαλος δαίμονας· ατός
λλ ποιός ποτ θ μπορέσ ν μετρήσ κα ν περιγράψ τ πειρα δείγματα τς ­γάπης, μ τν ποία περιβάλλει τν κκλησία Κύριος! γία Τρις ργάζεται καταπαύστως κα φρον­τίζει γι τν προκοπ κα τ δόξα το πνευματικο ατο μπελνος κα­τ τέτοιο τρόπο, στε κα ο γγελοι, ντικρύ­ζοντας τ μυστήριο τς κκλησίας, τν στορική της πορεία κα τν ναγεννητική της ­πί­δρασι στν νθρωπότητα δι μέσου τν α­ώνων, θαυμάζουν τν γάπη, τ στοργή, τ σοφία το Θεο γι τν σωτηρία το νθρώπου.
* * *
Στν μπελνα ατόν, γαπητοί μου, νήκουμε κ μες. Εμαστε τ κλήματα, γι τν καλλιέργεια τν ποίων τόση φροντίδα κα ­πιμέλεια δείχνει πουράνιος Πατέρας μας. ς μ δείξουμε τν λεειν συμπεριφορ πο δειξαν ο ουδαοι· μ περιφρονήσουμε τ δωρεά· μ μείνουμε ργο κα μελες· μ φα­νομε χάριστοι. λλ εχαριστώντας ­κα­τάπαυστα τν Κύριο, γιατ μ τ πειρο ­λεός του μς συμπεριέλαβε κ μς στν μ­πε­λνα του, ς φιλοτιμηθομε ν παρουσιάσου­με καρπος πίστεως κα ρετς, τος ­ποίουςσφαλςδικαίως θ ζητήσ τν ­μέρα κείνη οκοδεσπότης το μπελ­νος, Θεός.
(†) πίσκοπος Αγουστνος